Recept risotto á la Sans Gluten = )

/ Recepten

Ik hoor van veel mensen dat ze risotto te veel werk vinden en inderdaad is het even een beetje roeren (in dit geval 20 minuten), maar dan heb je ook wat! Ik vind het zelf heel fijn om te doen, steeds een beetje bouillon bijgieten en dan langzaam de rijst mooi groot en gaar zien worden. Ik heb deze risotto gemaakt voor een etentje en wat er over was de volgende dag koud gegeten. Ook lekker om mee te nemen als lunch naar je werk, sowieso beter dan de saaie bruine boterham van een willekeurige tafelgenoot = ).

Voor 4 personen:
1 pak risotto rijst (voor dit recept gebruikte ik Lassie Risotto rijst die is in 20 minuten klaar)
1 liter glutenvrije bouillon
1 witte ui, gesnipperd
2 tenen knoflook, gehakt
1 bosje fijngeknipte peterselie
stukje parmezaan
walnoten en of pijnboompitten
rucola
olijfolie en klont boter
citroen
peper
eventueel een scheutje witte wijn
*paprika, courgette, kastanjechampignons, kleine tomaatjes of wat je in huis hebt aan te grillen groenten

Bereiding:
*Snijd alle groentes in ongeveer gelijke stukken, en grill ze in een pan, dit kan in een speciale grillpan, maar als je die niet hebt kan het ook in een grote platte koekenpan met wat olie erbij: eerst even aanbakken en dan een tijdje op laag vuur laten staan. 
*Terwijl de groente zachtjes bakt maak je de risotto volgens de aanwijzingen op het pak, als je het met alleen bouillon te zout vindt worden, kan je ook wat heet water doen en/of een scheut witte wijn.
* Als je op een gegeven moment de risotto bijna gaar hebt, verwarm je in een pan wat olijfolie en fruit hierin de ui en de knoflook. Dit voeg je bij de risotto. Evenals een klontje boter, de peterselie en wat peper.
*Ondertussen zijn je groentes vast al goed, leg deze op een schaal en zet op tafel, net als de parmezaan, rucola, noten/pijnboompitten en de citroen. Zo kunnen je tafelgenoten ieder hun eigen risotto garneren naar wens. En als mensen geen noten, kaas of boter mogen zit dat er tenminste nog niet doorheen. 

Buon Appetito!