Glutenvrije lunch & snack meenemen

/ Sanne Kruyver/ Producten, Recepten en Tips & Tricks van Sans Gluten

Als glutenvrij persoon kan je niet meer overal een broodje kopen of zomaar aanschuiven bij een willekeurige Nederlandse lunch, bijna alles bestaat uit gluten lijkt wel, het is dan ook fijn als je het gewoon goed voor jezelf regelt, met een beetje voorbereiding lukt dat best heel aardig. Hier wat tips van Sans Gluten:
 
Schaf goede vershoudbakjes aan. Ik heb bakjes uitgeprobeerd van de Hema, AH, Action en het was allemaal niet echt heel geweldig, die van AH waren nog het beste, maar die waren wel weer echt saai om te zien en het oog wil ook wat. Ik heb nu online bakjes van Joseph&Joseph gekocht (neen niet gesponsord) best prijzig maar ze zijn echt goed èn zien er mooi uit:

Ik ben bewust op zoek gegaan naar bakjes die ìn elkaar passen, voorheen had ik een hele kast vol verschillende bakjes die ik nu heb weg gedaan, scheelt echt veel ruimte en ik voel me vet Marie Kondo ; ).

Wat ik zoal meeneem als lunch en handig is om in je koelkast te zetten en op voorraad te hebben:

*Eten van gisteren, sinds ik glutenvrij eet gooi ik bijna geen eten meer weg, alles eet ik de volgende dag: glutenvrije pasta, rijst, aardappels, groente, bonen, soep, rijstnoodles noem het maar op. 
* 1 á 2 keer in de week hak ik veel groente en dat gril ik in een koekenpan met wat olijfolie en zout en peper: paprika, tomaat, courgette, aubergine, wortel, champignons etc. je zet het gewoon een half uurtje op en dan doe je het in bakjes om af te laten koelen, dit kan je in de koelkast makkelijk 2 á 3 dagen bewaren en is een prima basis voor je lunch om mee te nemen.
*rauwkost, sla, rucola, geraspte peen
*geraspte kaas, feta, olijven, gekookte eieren, tonijn, augurken
* pot met noten, pijnboompitten, zonnebloempitten
*een glutenvrije kant en klare dressing die je lekker vindt
Je maakt dan een mooie lunchbak bijvoorbeeld als volgt: leg aardappels, pasta of rijst onderin, daarop de gegrilde groente, daaroverheen bv rucola/sla/geraspte wortel en dan aftoppen met naar smaak kaas, noten, ei etc. Dressing voorzichtig langs de zijkanten gieten (dan blijft de rauwkost wat knapperiger) en klaar ben je. Omdat je alles al klaar hebt staan hoef je alleen maar de ingrediënten bij elkaar te doen.

Wat ik zoal meeneem als snack tussendoor:
Bakjes (bakjesbakjesbakjes wordt je al gek van dat woord haha) met druiven, noten, appel, wortels, komkommer etc.
In mijn bureaula heb ik meestal glutenvrije koekjes en pretzels ofzo liggen, zipzakjes erbij om ze vers te houden.

bureaula op donderdag

In mijn tas doe ik glutenvrije repen, daar heb je heel veel verschillende van en ik ga z.s.m. een glutenvrije repentest doen voor mijn blog! Op vakantie heb ik vaak een minizakje chips of noten bij me, want een beetje zout daar knap je nog wel eens van op als het heet is buiten. Zeker als je op een terrasje iets gaat drinken (bv alcohol) en er geen glutenvrije snacks te krijgen zijn (laatst kreeg ik hier in Haarlem wel op mijn kop van een vrouw in de bediening omdat ik een klein crackertje at op een terras, dus soms is het zaak het stiekem vanuit je tas te eten of van te voren natuurlijk maar de honger overviel me ineens en ik verwachtte niet zo streng toegesproken te worden, haha te erg, wat een gedoe). Naar het ontbijt in hotels neem ik ook standaard een pak crackers mee voor het geval ze niks glutenvrij hebben. Ik was deze zomer in een hotel in Zwitserland en daar hadden ze een hele glutenvrije ontbijthoek, dat was top ze hadden wel 4 verschillende soorten glutenvrije cereals, het brood was wel echt oud alleen dus was ik weer blij met mijn crackers = ). In Parijs was ik in een hotel waar ik alleen yoghurt en fruit kon eten, prima natuurlijk maar toch wéer blij met m'n crackers. Nuja het komt er eigenlijk op neer dat je altijd goed aan jezelf moet denken en voorbereid op pad gaat. Zo onbezorgd als vroeger even een stokbroodje of croissant halen ergens onderweg is er helaas niet meer bij.